Beddenfabrikant Auping gooide na een periode van stagnatie het roer fors om: meer flexibiliteit en keuze voor de klant. Volgens topman Aart Roos werpt de nieuwe strategie dit jaar zijn vruchten af.

De Nederlandse beddenfabrikant Auping hoefde zich jarenlang geen zorgen te maken. Al sinds de jaren zeventig zorgde designklassieker Auronde als het populairste bed van Nederland voor stevige verkopen, die van het bedrijf de belangrijkste beddenfabrikant van Nederland maakten.

De afgelopen jaren zette het succes echter ook een flinke rem op het bedrijf, dat teveel achteroverleunde en de omzet zag stagneren. Een volledig nieuwe opzet moet de komende jaren weer voor groei gaan zorgen.

,,De Auronde draagt onze omzet nog steeds, wat natuurlijk uniek is voor een model van veertig jaar oud”, schetst Auping-directeur Aart Roos de positie van zijn bedrijf. ,,Maar het succes uit het verleden werd ballast in het heden. Flexibiliteit en efficiëntie waren ver te zoeken. Je kon als klant als het ware alles kiezen, zolang het maar zwart was.”

Eén fabriek, flexibele productie

Roos ging drie jaar geleden aan de slag bij Auping en haalde sinds die tijd flink de bezem door het bedrijf. Hij bracht de productie van de drie Auping-fabrieken in Nederland naar één fabriek in Deventer, die dinsdag officieel is geopend. Op die manier kan er volgens hem veel efficiënter worden geproduceerd. ,,Het scheelt 120.000 kilometer per jaar aan verspilling van diesel, fijnstof, tijd en geld. Verspilling waar niemand blij van wordt en waar geen klant voor wil betalen.”

Dankzij de centralisatie kan er bovendien veel flexibeler worden geproduceerd, aldus Roos. Bedden worden niet meer op voorraad gemaakt, maar direct op basis van de bestelling van een klant. Dankzij de standaardisatie van onderdelen kunnen bedden daarbij nu in drie tot vier weken worden geleverd, waar de levertijd voorheen acht tot twaalf weken bedroeg.

2015 jaar van groeiherstel

De ingrepen moeten zorgen voor groei bij het bedrijf, dat met 325 werknemers goed is voor een jaaromzet van 65 miljoen euro. De afgelopen decennia nam die omzet niet meer toe. ,,Dat is funest voor een bedrijf. Zonder groei zijn er ook geen extra middelen om te investeren in klantgerichte innovatie'', stelt Roos.

Aan de stagnerende omzet komt dit jaar al een einde, voorspelt Roos. Auping profiteert momenteel volop van het herstel van de economie en de huizenmarkt, waardoor de beddenverkoop op de thuismarkt flink is aangetrokken. Doordat de ombouw in de magere jaren werd doorgevoerd, kan nu optimaal op de grotere vraag worden ingespeeld. ,,We kregen de wind mee, precies toen we klaar waren met onze centralisatie. Zo'n meevaller moet je soms ook hebben.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl